Cinta Kepada Ibu Bapa


Ibu dan ayah merupakan orang terpenting dalam kehidupan kita.Dengan izin Allahlah, kita telah lahir ke dunia ini melalui perantaraan ibu bapa kita.Islam meletakkan kedudukan yang tinggi ke atas ibu bapa dan memerintahkan anak supaya menghormati, menyayangi, dan berbakti kepada mereka.
Firman Allah s.w.t dalam surah An - Nisa' ayat 36 yang bermaksud: "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukannya dengan sesuatupun.Dan berbuat baiklah kepada ibu bapa..."
Banyak lagi ayat - ayat dalam Al - Quran yang mewajibkan kita sebagai anak untuk taat dan mengasihi ibu bapa kita. Justeru, terdapat beberapa cara yang boleh menunjukkan kasih sayang kita kepada ibu bapa kita.Antaranya:
a) Mendoakan keselamatan, kesejahteraan dan keampunan untuk mereka
b) Memberitahu mereka rasa kasih, hormat dan terhutang budi kita terhadap pengorbanan
mereka
c) Mencium tangan mereka setiap kali hendak keluar rumah
d) Beri hadiah kepada mereka



Ibu dan ayah merupakan orang terpenting dalam kehidupan seseorang. Dengan keizinan Allah melalui perantaraan ibu dan ayahlah seseorang itu lahir ke dunia. Islam telah meletakkan kedudukan yang tinggi keatas kedua ibu bapa dan memerintahkan setiap orang anak supaya menghormati, menyayangi dan berbakti kepada mereka.




Firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisa' ayat 36 yang bermaksud:
"Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan -Nya dengan sesuatupun. Dan berbuatlah baik kepada dua orang ibu bapa......"

No comments:

Post a Comment