Pengalaman Ambil Lesen..



             Semalam... tengah scroll2 FB.. ternampak ada sorang kawan pOst pasal dia baru lulus test JPJ... Hoho.. Tetiba rasa nak story pasal pengalaman aku dulu.. Aku ambil lesen lepas abes SPM.. Kire2 dalam bulan Mac 2010.. Dua tiga minggu sebelum dapat result SPM.. Wee.. Agak lambat jugak la tu kan.. Patut nya bulan 12 tu da boleh start..Tapi sebab aku amek berdua, so tunggu kawan ak ready dulu laa...Kawan aku, Nadhirah merupakan kenalan aku dari sekOlah rendah dan merangkap jiran setaman dengan ku.. So agak rapat.. Tapi sekarang, masing2 ada kehidupan sendiri, agak jarang berhubung mahupun bertemu..Memandangkan sekarang dia melanjutkan pelajaran ke UNITEN Muadzam dan aku pula di UMP Gambang..:D


          
yang duduk paling tinggi tu la dia.. haha

               KitOrang ambik lesen kete jee.. Memandangkan ayah dia menentang keras dia untuk mengambil lesen moto...-.-'... Seperti orang lain jugak.. kitOrang kena menghadiri kursus seharian dan ada test untuk buta mata warna..Alhamdulillah lulus.. Then ada test berkOmputer.. Memandangkan kami memang takde keje sangat, sO kami pergi ke pusat latihan tu untuk praktis buat latihan berkOmputer tu.. Kakak dia yang hantar.. Dan sekali lagi kami lulus..Syukur.. Cuma markah dia lebih satu dari ak.. Dush3..


              Lepas tu, kena la praktis bawak kete pulak kan.. Kami di ajar oleh En,Razak.. (err.. xpasti sebenarnya nama dia..).. Kami panggil dia Pok Jak.. Aucak..!! Hahaha... Maaf.. Kami memang ibarat kain putih yang amat suci.. Kami tak pernah bawak kereta tanpa lesen.. Cewah.. Maknanya pok jak memang kena ajar kami dari basic sebasic2 nyaa... Haha.. Oleh kerana debaran pertama kali bawak, kawan aku tu pun pass kat aku.. Suh aku yang try dulu.. Oke2.. I xkesah uolss.. (dalam hati siapa tahu..>.<) Nak dipendekkan cerita, bila kami da mahir sket dan diajar basic utk 3 penjuru, bukit dan parking..Pok jak biarkan kami berdua merajai kereta tersebut.. haha..


          Masa test saringan sebelum bertemu dengan Pak JPJ sebenar.. kami ditest oleh staff disitu.. Nama dia Yahya Halim.. Berjam2 kami tunggu.. Dan aku merupakan orang kedua terakhir sebelum tamat sesi hari itu.. Haisyhhh.. Sabar je laa..Masa tu aku rasa bedebar2 giler nak bawak.. Ye laa.. Da la petang2.. Semua pakat2 nak balik keje.. Masa aku buat latihan pun, aku kena time petang gak.. Ape la naseb..


Aku : "Petang2 doh ni.. Jalan sibuk"

Pengetest : "Dakpe.. baru la extreme.."

Aku : "=.='"


              Balik dari test saringan tu, aku tanya lagi Pok Ya tu... Banyak cakap pulak kan...

Aku : "Eh, gane boleh lulus ni?? Rase cam teruk je bawok takdi"

Pengetest : "Ni sebab ayah awop"

Aku : Terdiam....Sambil berfikir...


            Ingatkan ayah aku dah pesan kat dia suh bagi lulus.. Pelik jugak.. Camne ayah aku bOleh kenal... Bila di teliti semula.. Ceh.. rupanya2 sebab nama ayah dia sama ngan ayah aku.. Haha.. Boleh pulak dia main2 ngan aku..XD 


29 April 2010... Hari penentuan buat aku ngan kawan aku..TEST JPJ.. Paling di geruni.. Paling mendebarkan..Takut tak lulus.. Hoho..Kami bermula dengan test bukit.. Yeay.. Lulus.. Naseb baik JPJ tu xgarang sangat..

JPJ Bukit : "Kalau boleh saya nak tolong awak semua bagi lulus, tapi awak kena la buat betul2"

Aku & Kawanku : "Okayyyy!!!"

Lepas bukit setel, tunggu untuk 3 penjuru dan parking lak.. Kali ini kawan aku kena dulu...Alhamdulillah dia lulus.. Setelah lama tunggu, aku pula kena panggil... JPJ Parking siap cakap lagi..

JPJ Parking : " Kawan awak da lulus, awak buat molep2 plop"

Aku : "Beres2.. Bagi lulus terus je laa..Hahaha"


            Yeay.. One mOre time.. kami berdua lulus.. Nak dijadikan cerita, baru je duduk kejap, nama aku dipanggil sekali lagi.. Eh.. dah kenapa ni...?? Rupanya2 aku kena buat test jalan raya pulak.. Eh.. td kawan aku dulu.. Nape skarang aku pulak kena?? Xadil ni.. Baru nak g beli air..:p Bila ingatkan kisah ni aku gelak sensorang... Biasanya kami berlatih guna kete sama iaitu kete kancil pok jak kaler putih.. Masa test tu, aku dapat kete viva.. Haha.. Menggagau cari lubang kunci.. Dengan debOr2 ni haa, mengendap situ sini.. Hoho.. 
Nasib baek pak polisi belOm masuk..


Dan.. akhirnya...KAMI berdua LULUS...!! Kami pemegang lesen P selama dua tahun.. Dan kini kami merupakan pemegang "LESEN BESAR".. Tidak perlukan P lagi.. Haha... Walaubagaimana pun, bagi ayah aku, sebesar mana pun lesen ak, besar lagi lesen dia.. haha.. So, pepaham je laa..:p 



No comments:

Post a Comment