Tips: Telinga Masuk Air

Hari ini kita belajar tips untuk pulihkan telinga yang masuk air..
Eh..tetiba je kan nak ajar pasal menda alah ni..
Bukan pe.. arini telinga ku masuk air..
Da lame xjadi camni..Tetiba ari ni plak jadi..Hehe...
Petua ini bukan la dari ku sepenuhnya...
Ku hanya berkongsi dari blOg orang...XD
Credit to pemilik blog ini.. ----> PETUA
Berikut merupakan tips yang di berikan oleh nya..
1. Gerakkan kepala

Gerakkan kepala dari satu sisi ke sisi yang lain dalam gerakan goyang ke arah bahu,dan kembalikan telinga ke posisi normal dan gerakkan kembali pada arah yang berlawanan. Masukkan jari ke telinga untuk membuat tekanan yang cukup untuk mengeluarkan air.atau...
Jika telinga yang masuk air adalah telinga sebelah kiri maka tutup yang sebelah kanan dengan jari tangan kanan dan menyerongkan kepala ke kanan. Tangan kiri masukkan air ke telinga kiri dan ketika sudah terasa masuk ke bahagian dalam akan menyerongkan kepala ke kiri agar semua air yang ada di lubang telinga kita boleh keluar semua. 


2. Berbaring

ur dengan posisi mengiring dengan telinga yang masuk air itu berada di bawah / menempel di bantal. Biasanya air akan keluar dengan sendirinya.InsyaAllah.

3. Keringkan dengan pengering rambut


Miringkan kepala dan mengeringkannya dengan tuala kering juga boleh membantu air keluar. Hembusan pengering rambut yang ditetapkan dengan kepanasan yang rendah ke dalam telinga juga boleh membantu mengeringkan telinga. Uji pengering rambut pada kulit terlebih dahulu untuk memastikan kepanasannya tidak berlebihan

.
4. Campuran larutan alkohol dan cuka


Menurut American Academy of Family Physicians, campuran larutan alkohol dan cuka putih juga boleh membantu mengeringkan air yang masih tersisa di saluran telinga anda.
Masukkan 3-5 titis campuran larutan ini ke dalam telinga dengan kepala dimiringkan dan biarkan selama beberapa saat. Anda akan mendengarkan bunyi berongga di telinga yang bermaksud telinga anda mulai kering.
Ulangi cara diatas jika masih belum berhasil dan jika tidak juga selesai masalah ini adalah lebih baik  berjumpa dengan doktor kesayangan anda.


Ok.. itu saja.. Selamat mencuba kepada insan senasib dengan ku..~ 

No comments:

Post a Comment