TIPS Menghafal Cara Saya


Menjelang exam nih macam2 menda kena baca...
Macam2 jugak yang kena hafal...Kadang2 time nih baru sedar ade benda yang kita still xtaw...
Betul kan???

Oker..Sekarang aku nak citer sket macam ne cara aku menghafal sOmething...
Even tempat bising pOm ak still bley menghafal...
Tak terganggu pOn dengan bunyi klik2 dari mOuse laptOp or keybOard...
Tapi mungkin lain orang lain cara..^^

Ini cara aku...


1. Baca ayat tuh dua hingga tiga kali...

2. Contengkan isi2 penting..(mksud aku bulatkan/ highlightkn)

3. Sambil baca tuh, IMAGINE kan menda tuh mengikut kreativiti...(even menda tuh xpernah wujud)

4. Untuk kesan yang lebih efektif, gayakan sekali...tangan mesti gerak2... (dalam exam pOm kne gerak2 kn, baru igt)

5. Kalau da xmasuk jugak, tu maknanyer otak kOrang da hang sgt...Pergi tidO je laaa....


Boleh try kalau nak...Ini cara saya..

peace pOsen..hahaha

No comments:

Post a Comment